søndag den 2. december 2012

Anmeldelse: En flænge i himlen




Denne bog er en gave sponsoreret af Politikens Forlag, som jeg modtog til bogbloggertræffet i efteråret.

Titel: En flænge i himlen
Org. titel: The Fault In Our Stars
Serie: ---
Forfatter: John Green
Forlag: Politikens Forlag
Sider: 320
Sprog: Dansk

Fra forlaget: En flænge i himlen er årets største overraskelse i amerikansk ungdomslitteratur. Tæt på genial blev John Greens bog kaldt af Time Magazine, og bogkøberne er enige. Siden bogen udkom i januar, er den trykt i 300.000 eksemplarer og i syv uger toppede den bestsellerlisten i New York Times. Og dét selv om bogen handler om noget så alvorligt som kræft.

Hazel har i fire år levet med en alvorlig kræftdiagnose og er ofte ved at miste modet. Men så møder hun den ligeledes kræftsyge Augustus og bliver forelsket for første gang i sit liv. Pludselig ser hun på både sygdom, liv og død på en helt ny måde.  

En flænge i himlen er en både rå, rørende og livsforelsket roman om udødelighed og alt det største og smukkeste i livet.  

Anmeldelse: Jeg læste engang en anmeldelse af denne bog på en amerikansk bogblog. Den bestod af ét billede. En ung pige med mascara løbende ned over kinderne. Det beskriver meget godt, hvordan jeg har det med bogen. Dette var mit første møde med den efterhånden meget omtalte John Green og jeg blev på ingen måde skuffet. Tværtimod. Jeg læste bogen på en dag, kun afbrudt af aftensmaden (som i øvrigt bare blev slugt hurtigt - jeg skulle jo op og læse!). Hold nu op en rutchetur.
Sprogetvar virkelig let og flydende og var helt sikkert med til, at jeg kunne holde ud at læse en så alvorlig bog. Det gik bare derudaf. Ingen forstyrrelser på den front. Til tider kunne det måske godt have været lidt bedre, men jeg var så travlt optaget af plottet, at jeg ikke rigtig tænkte så meget over det.
Og plottet...ja det er jo noget for sig. Aldrig nogensinde har jeg hylet så meget over en bog! Jeg har godt fældet en lille tåre eller to før, men her taler vi altså store hulk, rysten, hyperventilering og des lige. Jeg var ret glad for, jeg ikke sad og læste den i toget i hvert fald. Når det så er sagt, så var der også utrolig megen varme over bogen og humor var der også plads til - omend den var noget sort og morbid, men det passede rigtig godt ind og gjorde det lidt lettere at komme igennem. Med så mange kræftramte i en bog, så kan det næsten ikke undgås, at døden som emne også vil blive behandlet. Dette gjorde John Green super godt, han gjorde det håndgribeligt og fik det aftaburiseret (hedder det virkelig det?).
Karaktermæssigt var det bare en fantastisk oplevelse. Så mange personer der bare krøb ind under huden, det var virkelig fantastisk - og skrækkeligt på samme tid, fordi man vidste, hvor syge de var. Det var trist, trist, trist, men samtidig utrolig smukt og livsbekræftende.
Kræft...et stort og tungt emne at skrive en ungdomsbog over. Ikke desto mindre er det en virkelig smuk bog Green her har fået skrevet og den får mine allervarmeste anbefalinger.

3 +'er: 
- Karaktererne.
- Emnerne (kræft, død, kærlighed).
- Humoren.

3 -'er:
- Følelsen af tomhed når sidste side er vendt.
- De matte øjne i de efterfølgende dage.
- Sproget kunne have været en kende bedre.

Karakter:

1 kommentar:

Sabrina sagde ...

Godt den virker nu ;-)

Det er også den begrundelse jeg hører. Jeg er dybt uenig :P Godt jeg bor alene, og ikke skal diskuterer om det, og da jeg boede hjemme havde min mor og jeg det på samme måde heldigvis :)

I går fik jeg sådan et julepynt, der kan hænges op. Formet som et juletræ med et billedet af en julemand inden i :) Lidt svært at forklarer. :)
Og i dag fik jeg det krus der er på billedet :D