søndag den 2. september 2012

Anmeldelse: A Walk to Remember




Titel: A Walk to Remember
Org. titel: A Walk to Remember
Serie: ---
Forfatter: Nicholas Sparks
Forlag: Hachette
Sider: Ca.
Sprog: Engelsk

Fra forlaget: The last person Landon thought he would fall for was Jamie Sullivan, daughter of the town's Baptist minister. A quiet girl, Jamie seemed content living in a world apart from the other teens. She took care of her widowed father, rescued hurt animals and volunteered at the local orphanage.

Landon would never have dreamed of asking her out, but a twist of fate threw them together when he found himself without a partner for the school dance. In the months that followed, Landon discovered truths that most people take a lifetime to learn - about the joy of giving, the pain of loss and, most of all, the transforming nature of love. Being with Jamie would show him the depths of the human heart and lead him to a decision so stunning it would send him irrevocably on the road to manhood . . .

Anmeldelse: Åh ja, Nicholas Sparks. Så mødes vi atter. Denne gang skuffer du mig desværre. Jeg kendte historien i forvejen, da jeg har set filmen omkring 742 gange, derfor var det også let at se alle de små tegn rundt omkring i bogen. Det vil jeg ikke komme mere ind på.
Sproget er, som vi kender det fra Sparks' hånd, let at forstå og ikke særlig højtideligt. Det er noget af det der gør, jeg holder så meget af hans bøger. Jeg synes det er fantastisk, at han kan skrive så gode historier i et så let tilgængeligt sprog.
Det der skuffer mig ved denne bog er, at der går rigtig mange sider med at fortælle, hvem hhv. Landon og Jamie er. 90 sider er måske ikke så mange i en lang bog, men når der kun er omkring de 180 sider, så er det altså 50% af bogen! Det er lige voldsomt nok. Og man når lige at finde ud af, hvem de er og hvad der sker og så BOOM! Slut. Ikke flere sider. Det er jeg ikke helt tilfreds med, desværre.
Jeg tror faktisk, jeg vil anbefale folk at se filmen istedet for at læse bogen, men det hænger muligvis sammen med, at jeg selv gjorde det i den rækkefølge. Alt i alt er jeg skuffet når det kommer til handlingen, mens jeg er glad for det farverige persongalleri og det lette sprog.

3 +'er: 
- Det karakteristiske sprog.
- Det twist der gør Sparks' bøger til noget særligt (kan ikke rigtig afsløre noget uden at spoile, beklager)
- De mange lag, der er på hver karakter.

3 -'er:
- Meget lang introduktion.
- Man er godt og vel halvvejs, før det interessante sker.
- Bogen slutter alt for brat.

Karakter: 3/5


2 kommentarer:

Eeyorenyk sagde ...

Haha - Ja, for for at gøre forvirringen komplet, så er der meget få steder hvor kan købe et såkaldt "Andersen"-gavekort - Og det gælder netop alle boghandlere, fordi de så får pengene tilbage fra dansk boghandlerforening.

... Men så står det også på kortet. :P

Frk. Hyms sagde ...

Haha det er i hvert fald IKKE en film, jeg skal se. Hvordan kan den komme i biffen i USA? Er der ikke censur på alt derovre..

Uh jeg elsker A Walk to Remember. Filmen altså - har aldrig læst bogen..