Anmeldelse: Monster high (Monster High #1)

Titel: Monster High
Org. titel: ---
Serie: Monster High #1
Forfatter: Lisi Harrison
Sider: 260

Denne bog lå i den goodiebag jeg fik til bogbloggertræffet. Bogen er fra Knud på forlaget Buster Nordic. Holdningerne er helt mine egne.

Fra forlaget: Melody er flyttet fra Beverly Hills til byen Salem i Oregon. Efter en næseoperation får hun nu endelig lov til at være ”skolens smukke pige” på sin nye high school. Det føles bare, som om hun snyder dem alle sammen … lige indtil hun møder Jackson. Men skjuler han også noget? Og har det mon noget at gøre med de hårrejsende rygter om … monstre?

Frankie Stein er skabt i sin fars formaldehydlugtende kælder for 15 dage siden, og nu glæder hun sig til at komme ud i det virkelige liv. Desværre flipper folk helt ud over hendes mintgrønne hud, så hvis hun vil have en chance blandt de normale på Merston High, må hun holde på en monsterstor hemmelighed … Alligevel sætter hun det hele på spil for et kys – en fejltagelse, der kan betyde, at hun mister alt.

Anmeldelse: Lad mig bare sige det med det samme: Jeg var langt fra begejstret. Det var kedeligt, fladt og intetsigende. Dog var bogen godt selskab, da jeg lå syg og bare skulle have noget let fordøjeligt læsestof. Målgruppen er 10-15 årige piger, men det er i min optik noget bredt. 10-13 årige piger er mere nøjagtigt, synes jeg. Det er aldrig let, at anmelde en bog, hvor man føler sig meget udenfor målgruppen, men jeg vil alligevel prøve.
Forsiden er lækker og vil se virkelig godt ud på ethvert præ-teenage værelse. Temaet om forskellighed, venskaber, forelskelser og forældre er også super. Sproget brød jeg mig ikke om, jeg følte det bare var en kladde til et plot jeg sad med. Heldigvis er det yngre publikum ikke helt så kritisk. Hvis jeg så tænker på, om jeg ville have lyst til at læse bogen højt for de store børn, så vil jeg da ikke udelukke det. Desværre synes jeg bare heller ikke rigtig, der er nogen handling, men det kan godt være, det bare er mig der er en sær snegl. Jeg må indrømme, jeg heller ikke rigtig brød mig om, hvordan børnene i bogen havde iPhones og andre smarte dimser. Ikke når målgruppen er piger helt ned i 10-års alderen. Børn i den alder ser op til heltene i bøgerne (jeg gjorde i hvert fald!) og der mener jeg ikke, en iPhone hører hjemme. Igen, så er jeg nok bare lidt gammeldags på det punkt ;)
Hvis jeg en dag løber tør for penge til at købe gaver for, så vil jeg forære bogen til min lillesøster i gave. Det kunne tænkes, den fanger hende mere, end den fangede mig. Jeg vil i hvert fald ikke give mig i kast med resten af serien.

Karakter: 2/5