lørdag den 14. juli 2012

Anmeldelse: Blod (The Strain #1)


Titel: Blod
Org. titel: The Strain
Serie: The Strain #1
Forfatter: Guillermo del Toro & Chuck Hogan
Forlag: Hr. Ferdinand
Sider: 420
Sprog: Dansk

Fra forlaget: Del Toro er manden bag den Oscar-vindende film Pans Labyrint, som den samlede danske filmpresse gav seks stjerner. Del Toro har kult-status blandt filmelskere og betragtes som en mester i fortællingens kunst.
Chuck Hogan er en anerkendt thrillerforfatter, som blandt andet har vundet Hammett-award for bogen Prince of Thieves. Del Toro/Hogan cocktailen er aldeles sprængfarlig – Blod er rent ud sagt scary as hell!

BLOD er det bedste inden for vampyr-genren, velskrevet, uhyggelig og i den grad afhængighedsskabende i form af sin opbygning med den ene cliffhanger efter den anden. Det handler ikke om romantiske vampyrer, det handler om dem, der vil have blod.

De har altid været her. Vampyrerne. I hemmelighed og i mørke. De venter. Nu er tiden inde.En Boing 777 ankommer til JFK lufthavn i New York og er på vej over landingsbanen, da den pludselig stopper. Alle vinduesskodder er trukket ned. Alt lys er slukket. Al kommunikation med flyet tavs. Bortset fra et nødsignal som sendes ud til CDC – Center for forebyggelse af sygdomsspredning. Professor Goodweather, leder af en specialtrænet afdeling for biologiske trusler, modtager opkaldet og rykker ud til flyet. Hvad han møder ombord, får blodet til at isne i hans årer.

Anmeldelse: Jeg har sidder her og kigger på skærmen i 20 minutter uden at skrive noget nu. Jeg ved ikke helt, hvor jeg skal starte... De første 20 sider var rigtig uhyggelige, når man som jeg er en rigtig tøs ;) De næste 30 var også godt skræmmende. Derfra blev det mindre uhyggeligt, men stadig spændende. Vampyruniverset har ikke overtaget bogen, men er der bare som en naturlig del af universet. Der var rigtig mange personer at følge og det gjorde det hele lidt forvirrende, men samtidig satte det lidt perspektiv over det hele, man fik indblik i hvor mange mennesker denne her virus gik udover.
Det var fantastisk at læse en bog, hvor vampyrerne faktisk var, ja, vampyrer af instinkt og ikke bare et folk hovedpersonerne falder for. Befriende faktisk.
Jeg har aldrig læst en bog i denne vampyr-thriller genre før, men blev faktisk helt bidt af det (oh, sweet irony!) og jeg skal helt sikkert læse videre i trilogien.

Karakter: 4/5

3 kommentarer:

Eeyorenyk sagde ...

Dejligt at du kunne lide bogen - Jeg er også ret vild med serien og mangler kun den tredje del, som jeg har stående, men ikke har fået læst endnu. Markedet blev pludselig oversvømmet af fortsættelser til alt jeg følger med i, så forsøger at indhente bare nogle af dem. :p

Piskeriset sagde ...

Ret pudsigt - har jeg lige læst 2'eren :-)

Jeg var desværre ikke så begejstret for første bog (eller nr 2, men den havde en ret spændende slutning) - historien gik for langsomt frem, og der er for mange personklichéer.

Som du også er inde på, så er det til gengæld rart, at vampyrerne ikke er kærlighedsobjekter men monstre/uhyrer og dermed en reel trussel mod menneskeheden.

Willa sagde ...

Den lyder faktisk rigtig cool - mere som Anne Rice end som Stephenie Meyer, hvilket er et plus i min bog. Den vil jeg holde øje med!