tirsdag den 29. maj 2012

Anmeldelse: Den gyldne nøgle (Nøglens vogtere #1)




Titel: Den gyldne nøgle
Serie: Nøglens vogtere #1
Forfatter: Lene Dybdahl
Sider: 374
Sprog: Dansk

Udkommer 1/6 2012.
Dette er et anmeldereksemplar fra Tellerup, meninger og holdninger er helt mine egne.

Fra bagsiden:  I måneskinnet bliver fantastien og forestillingskraften levende...
Da David og Lauras forældre bliver kidnappet, må de rejse til Madrid for at lede efter en mystisk gylden nøgle. Det bliver et nervepirrende kapløb med tuden, da de jages a en morderisk sekt, som vil gøre alt for at få fat i nøglen.
Tvillingerne David og Laura kommer ud på en rejse, hvor gåder, profetier og magiske genstande åbner døre til verdener, de ikke anede eksisterede.

Anmeldelse: Hold nu op altså. Jeg troede virkelig, der var dårlig litteratur nok. Dér tog jeg fejl. Jeg er godt med på, at jeg nok ligger lidt udenfor målgruppen, at bogen er skrevet til børn i 13-års alderen, men fortjener de ikke en ordentlig historie? Hvis der sidder folk derude, som overvejer at læse denne højt for deres store børn eller give dem bogen i gave, så er her et godt råd: Lad være! Det er virkelig langtrukket, virkelig fladt og virkelig trist læsning.
Der var humor og varme i bogens persongalleri, men her hører det så til gengæld også op. Sproget var fladt og intetsigende, og føltes anstrengt i den forstand, at der var brugt slang og bandeord "bare fordi". Sådan føltes det i hvert fald på mig. Bogen er Lene Dybdahls debut og jeg bliver en anelse trist over, at den ikke er bedre. Bogtraileren ser spændende ud, men bogen lever desværre ikke op til det og trods det, at bogen ender med en cliffhanger, så har jeg absolut ingen intentioner om, at læse fortsættelsen på denne bog.

Karakter: 2/5

1 kommentar:

Eeyorenyk sagde ...

Jeg kan så SLET ikke følge dig. Jeg synes den var fantastisk! Jeg elskede den fra første side og fangede både persongalleriet og bandeordene, som jeg så heller ikke synes tog overhånd, fordi de var proppet ind hvor de gav mening for deres personer.

Jeg synes historien var fed - Og sproget ganske flot, af en dansk forfatter at være.